Zabawy logopedyczne w domu i przedszkolu dla rodziców!
Ćwiczenia logopedyczne, mające na celu usprawnienie narządów mowy, wyrobieni właściwego toru oddechowego to żmudny proces wymagający cierpliwości wielu powtórzeń. Dzięki wykorzystaniu artykułów spożywczych takich jak: nutella, miód, paluszki oraz baloników, wiatraczków itp. proces ten można uatrakcyjnić. Podczas zabaw, ćwiczeń logopedycznych w domu i w przedszkolu, Można wykorzystać takie przybory:
– małe lusterko
– świeczka
– 2 plastikowe talerzyki
– piłeczki pingpongowe, styropianowe
– rurki koktajlowe
– patyczki higieniczne
– zestaw do robienia baniek mydlanych
– korek od wina
– ryż preparowany
– nutella lub miód
– andruty
– paluszki
– kolorowe piórka
– wiatraczek
– harmonijka ustna
– zabawki wymagające dmuchania np. baloniki
Przykładowe ćwiczenia:
– smarowanie warg, podniebienia nutellą, miodem, następnie starannie oblizywanie językiem, kontrolując pracę języka w lusterku
– przyklejanie cienkiego andruta do podniebienia, przytrzymywanie czubkiem języka aż się rozpuści
– wysuwanie szerokiego języka z buzi ,, łyżeczka’’ posypywanie drobnymi cukierkami, posypką do tortów, następnie mlaskanie językiem przy podniebieniu do momentu rozpuszczenia posypki
– turlanie po podniebieniu ryżu preparowanego
– przenoszenie ryżu preparowanego za pomocą rurki z talerzyka na talerzyk
-,, Królik je marchewkę’’- zjedzenie paluszka bez pomocy rąk, wciągając go do ust wargami
– zdmuchiwanie piórka z dłoni wprowadzając czubek języka w wibracje podczas wymawiania sylab: pry, bry, pra, bra, pro, bro, pre, bre, try, tra, dra, tro, tre, dre, itp.
– gra na instrumentach muzycznych: flecie, harmonijce ustnej
– dzieci leżą na brzuchu lub siedzą przy stolikach naprzeciwko siebie, parskając, prychając ,,prr, brr lub dmuchając przekazują sobie piłeczki pingpongowe, styropianowe
– wypowiadanie słów jak najwyraźniej, by zrozumiały inne dzieci, z korkiem utrzymywanym między zębami
Opracowała:
mgr Agnieszka Wojtczak – logopeda szkolny