Celem statutowym działalności Katolickiej Szkoły SPSK w Wierzbiu jest troska o integralny rozwój osoby ludzkiej, na którą składają się różne wymiary: fizyczny, społeczny, kulturowy, moralny i duchowy.
Cel ten Szkoła realizuje poprzez:
- działalność edukacyjną,
- indywidualny kontakt z wychowankiem;
- wspieranie rodziny i jej funkcji,
- działalność opiekuńczo-wychowawczą,
- przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu,
- ochronę i promocję zdrowia,
- działalność proekologiczną i kulturową,
- wypoczynek dzieci i młodzieży,
- pomoc osobom zagubionym, zagrożonym oraz ich rodzinom,
- budowanie wspólnoty szkolnej opartej na zasadach Ewangelii;
- rozwijanie świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
- prowadzenie stałej formacji.
- Szkoła jest wspólnotą opartą na wartościach ewangelicznych, miłości bliźniego, szacunku i wzajemnej pomocy.
- pomaga nauczycielom, uczniom i rodzicom w ich integralnym rozwoju.
- wychowywanie młodzieży na świadomego chrześcijanina, człowieka, Polaka.
Główną zasadą działań Szkóły Katolickiej w Wierzbiu, jest kładzenie nacisku na:
I. Integralny rozwój osoby ucznia
Przez integralny rozwój ucznia rozumiemy kształcenie i wychowywanie na:
- Płaszczyźnie formacji fizycznej, na którą składa się:
• dbałość o życie i zdrowie jako najcenniejszego daru danego nam przez Boga,
• nauka higieny życia i dbałość o zdrowie innych osób,
• zainteresowanie uczniów aktywnością fizyczną uczniów poprzez prowadzenie różnorodnych zajęć wychowania fizycznego,
• integrowanie wymiaru fizycznego i psychicznego z wiarą, gdyż tylko taki układ daje spokój serca i ducha. - Płaszczyźnie formacji społecznej
• kształtowanie postawy szacunku wobec siebie samego i drugiego człowieka,
• wychowywanie do posłuszeństwa wobec rodziców, wychowawców,
• nauka odpowiedzialności za czyny własne i innych,
• kształtowanie postawy pełnego poszanowania dobra wspólnego, jakim jest: rodzina, zespół klasowy,szkoła, wspólnota Kościoła, Ojczyzna,
• kształtowanie postawy samodzielnego dążenia do dobra,
• formacja do miłości na rzecz służby bliźniego. - Płaszczyźnie formacji kulturowej
• dbałość o rozwój intelektualny uczniów(przekaz wiedzy i kształcenie umiejętności),
• rozwijanie pasji i myślenia analitycznego i syntetycznego,
• kształtowanie motywacji do nauki i spontanicznej chęci odkrywania kolejnych intelektualnych wyznań,
• zwrócenie uwagi na, prawdę,dobro i piękno,
• ukazanie chrześcijaństwa jako źródła kultury,
• zapoznawanie ze znaczeniem wartości kulturowych poprzez żywy kontakt z nią,
• szczególna troska o kulturę języka ojczystego,
• dbałość o etyczny wymiar kultury,
• kształtowanie postawy otwartości i szacunku dla innych kultur i narodowości. - Płaszczyźnie formacji moralnej
• nauka szeroko pojmowanego rozumienia, czym jest dobro i zło,
• kształtowanie w wychowankach potrzeby odkrywania wartości moralnych i etycznych oraz wykorzystywania ich w życiu,
• formacja sumienia, analizy swojego postępowania i uznawania prawdy o sobie. - Płaszczyźnie formacji duchowej
• odkrywanie wiary jako daru Boga,
• nauka doświadczania Boga-miłującego Ojca i zawierzania mu całego życia,
• kształtowanie postaw chrześcijańskich do życia wiarą jako relacji z Bogiem i życia sakramentalnego we wspólnocie Kościoła,
• uczenia troski o własny rozwój duchowy poprzez przyjmowanie sakramentów świętych, modlitwę i życie Słowem Bożym,
• wychowywanie do miłości bezwarunkowej i bezinteresownej,
• wskazywanie na obecność Matki Bożej jako jednej z dróg dotarcia do Boga,
• kształtowanie zdolności do głębokich relacji z drugim człowiekiem i z Bogiem. - Ponadto ważnym elementem działalności szkoły jest Indywidualizacja Potrzeb i Możliwości ucznia poprzez:
• stawianie ucznia w centrum procesu edukacji i wychowywania,
• utrzymywanie stałego , indywidualnego kontaktu z wychowankiem,
• uznanie indywidualności, oryginalności i niepowtarzalności każdego dziecka, a co za tym idzie odkrywanie talentów,
• analizę poziomu wiedzy i uzdolnień ucznia a także jego ograniczeń,
• zapoznawanie się z sytuacją osobistą, rodzinną i środowiskową każdego ucznia,
• umiejętne dostosowywanie treści do możliwości każdego ucznia,
• ocenienie każdego ucznia według jego indywidualnych możliwości,,
• docenienie dobrych stron ucznia i jego osiągnięć dydaktycznych,
• opracowanie programu indywidualnego dla ucznia słabego i zdolnego,
• opracowanie programu edukacyjno – terapeutycznego dla ucznia ze szczególnymi potrzebami (posiadającego orzeczenie),
• pomoc w zdiagnozowanych trudnościach,
• pomoc uczniom w odkrywaniu własnej tożsamości i drogi w życiu.