Misja szkoły

Celem statutowym działalności Katolickiej Szkoły SPSK w Wierzbiu jest troska o integralny rozwój osoby ludzkiej, na którą składają się różne wymiary: fizyczny, społeczny, kulturowy, moralny i duchowy.

Cel ten Szkoła realizuje poprzez:

  • działalność edukacyjną,
  • indywidualny kontakt z wychowankiem;
  • wspieranie rodziny i jej funkcji,
  • działalność opiekuńczo-wychowawczą,
  • przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu,
  • ochronę i promocję zdrowia,
  • działalność proekologiczną i kulturową,
  • wypoczynek dzieci i młodzieży,
  • pomoc osobom zagubionym, zagrożonym oraz ich rodzinom,
  • budowanie wspólnoty szkolnej opartej na zasadach Ewangelii;
  • rozwijanie świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
  • prowadzenie stałej formacji.
  • Szkoła jest wspólnotą opartą na wartościach ewangelicznych, miłości bliźniego, szacunku i wzajemnej pomocy.
  • pomaga nauczycielom, uczniom i rodzicom w ich integralnym rozwoju.
  • wychowywanie młodzieży na świadomego chrześcijanina, człowieka, Polaka.

Główną zasadą działań Szkóły Katolickiej w Wierzbiu, jest kładzenie nacisku na:

I. Integralny rozwój osoby ucznia

Przez integralny rozwój ucznia rozumiemy kształcenie i wychowywanie na:

  1. Płaszczyźnie formacji fizycznej, na którą składa się:
    • dbałość o życie i zdrowie jako najcenniejszego daru danego nam przez Boga,
    • nauka higieny życia i dbałość o zdrowie innych osób,
    • zainteresowanie uczniów aktywnością fizyczną uczniów poprzez prowadzenie różnorodnych zajęć wychowania fizycznego,
    • integrowanie wymiaru fizycznego i psychicznego z wiarą, gdyż tylko taki układ daje spokój serca i ducha.
  2. Płaszczyźnie  formacji społecznej
    • kształtowanie postawy szacunku wobec siebie samego i drugiego człowieka,
    • wychowywanie do posłuszeństwa wobec rodziców, wychowawców,
    • nauka odpowiedzialności za czyny własne i innych,
    • kształtowanie postawy pełnego poszanowania dobra wspólnego, jakim jest: rodzina, zespół klasowy,szkoła, wspólnota Kościoła, Ojczyzna,
    • kształtowanie postawy samodzielnego dążenia do dobra,
    • formacja do miłości na rzecz służby bliźniego.
  3. Płaszczyźnie formacji kulturowej
    • dbałość o rozwój intelektualny uczniów(przekaz wiedzy i kształcenie umiejętności),
    • rozwijanie pasji i myślenia analitycznego i syntetycznego,
    • kształtowanie motywacji do nauki i spontanicznej chęci odkrywania kolejnych intelektualnych wyznań,
    • zwrócenie uwagi na, prawdę,dobro i piękno,
    • ukazanie chrześcijaństwa jako źródła kultury,
    • zapoznawanie ze znaczeniem wartości kulturowych poprzez żywy kontakt z nią,
    • szczególna troska o kulturę języka ojczystego,
    • dbałość o etyczny wymiar kultury,
    • kształtowanie postawy otwartości i szacunku dla innych kultur i narodowości.
  4. Płaszczyźnie formacji moralnej
    • nauka szeroko pojmowanego rozumienia, czym jest dobro i zło,
    • kształtowanie w wychowankach potrzeby odkrywania wartości moralnych i etycznych oraz wykorzystywania ich w życiu,
    • formacja sumienia, analizy swojego postępowania i uznawania prawdy o sobie.
  5. Płaszczyźnie formacji duchowej
    • odkrywanie wiary jako daru Boga,
    • nauka doświadczania Boga-miłującego Ojca i zawierzania mu całego życia,
    • kształtowanie postaw chrześcijańskich do życia wiarą jako relacji z Bogiem i życia sakramentalnego we wspólnocie Kościoła,
    • uczenia troski o własny rozwój duchowy poprzez przyjmowanie sakramentów świętych, modlitwę i życie Słowem Bożym,
    • wychowywanie do miłości bezwarunkowej i bezinteresownej,
    • wskazywanie na obecność Matki Bożej jako jednej z dróg dotarcia do Boga,
    • kształtowanie zdolności do głębokich relacji z drugim człowiekiem i z Bogiem.
  6. Ponadto ważnym elementem działalności szkoły jest Indywidualizacja Potrzeb i Możliwości ucznia poprzez:
    • stawianie ucznia w centrum procesu edukacji i wychowywania,
    • utrzymywanie stałego , indywidualnego kontaktu z wychowankiem,
    • uznanie indywidualności, oryginalności i niepowtarzalności każdego dziecka, a co za tym idzie odkrywanie talentów,
    • analizę poziomu wiedzy i uzdolnień ucznia a także jego ograniczeń,
    • zapoznawanie się z sytuacją osobistą, rodzinną i środowiskową każdego ucznia,
    • umiejętne dostosowywanie treści do możliwości każdego ucznia,
    • ocenienie każdego ucznia według jego indywidualnych możliwości,,
    • docenienie dobrych stron ucznia i jego osiągnięć dydaktycznych,
    • opracowanie programu indywidualnego dla ucznia słabego i zdolnego,
    • opracowanie programu edukacyjno – terapeutycznego dla ucznia ze szczególnymi potrzebami (posiadającego orzeczenie),
    • pomoc w zdiagnozowanych trudnościach,
    • pomoc uczniom w odkrywaniu własnej tożsamości i drogi w życiu.