Elementy Standardów Ochrony Małoletnich

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH 

  W KATOLICKIEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ

STOWARZYSZENIA

   PRZYJACIÓŁ SZKÓŁ KATOLICKICH

IM. GEN. WŁADYSŁAWA ANDERSA

      W WIERZBIU 

  1. Najważniejsze elementy Standardów Ochrony Małoletnich

 

Tworzenie bezpiecznego środowiska dla uczniów oraz dbanie o ich integralny rozwój jest priorytetem Szkół Katolickich. Niniejszy dokument ukazuje, w jaki sposób należy budować system profilaktyki w placówkach edukacyjnych prowadzonych przez Kościół w Polsce, aby chronić dzieci i młodzież przed każdą formą przemocy, bowiem każda pozostawia głębokie zranienia. 

  • Standardy Ochrony Małoletnich to zasady, które mają przyczyniać się do tworzenia bezpiecznego środowiska w taki sposób, by każdy uczeń mógł się czuć w szkole dobrze, był w niej akceptowany i szanowany. Standardy określają również sposób reagowania na krzywdę lub niestosowne zachowanie w szkole lub poza nią, a także wyznaczają sposób postępowania z osobą krzywdzoną i sprawcą. 

 

Standard 1 – Szkoła opracowała, przyjęła i wdrożyła do realizacji Standardy Ochrony Małoletnich, które określają:

  • zasady bezpiecznej rekrutacji personelu,
  • procedury reagowania na krzywdzenie,
  • procedury i osoby odpowiedzialne za przyjęcie zgłoszenia, dokumentowanie i dalsze działania pomocowe,
  • zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia,
  • zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni, w tym zachowania niedozwolone,
  • zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone,
  • zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu,
  • procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w Internecie, w tym ochrony wizerunku i danych osobowych,
  • zasady upowszechniania i ewaluacji Standardów.

Standard 2 – Szkoła stosuje zasady bezpiecznej rekrutacji personelu, regularnie szkoli personel
ze Standardów.

Standard 3 – Szkoła wdrożyła i stosuje procedury interwencyjne, które znane są i udostępnione całemu personelowi. Każdy pracownik wie komu należy zgłosić informację o krzywdzeniu małoletniego i kto jest odpowiedzialny za działania interwencyjne. Każdemu pracownikowi szkoły udostępnione są dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie         i interwencję w przypadku krzywdzenia małoletnich.

  • Każda osoba w naszej społeczności szkolnej jest odpowiedzialna za tworzenie bezpiecznego środowiska: personel (nauczyciele i inni pracownicy szkoły), uczniowie i ich rodzice. Wszyscy razem starają się współpracować w trosce o dobro wspólne. 

 

  • W szkole wyznaczone są osoby, które mają szczególną odpowiedzialność w zakresie ochrony uczniów przed krzywdzeniem: 
    • osoby odpowiedzialne za Standardy Ochrony Małoletnich – Magdalena Rybicka, Olga Malinkiewicz – Bryndza,
    • osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń – Magdalena Rybicka, Olga Malinkiewicz – Bryndza,
    • osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo w Internecie – Magdalena Siekiera,
    • osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji – Magdalena Rybicka, Olga Malinkiewicz – Bryndza,
    • osoba koordynująca udzielanie wsparcia – Magdalena Rybicka,
      Olga Malinkiewicz – Bryndza.

 

  • Wszystkie działania podejmowane są w trosce o uczniów, mają zapewniać im poczucie bezpieczeństwa oraz wspomagać ich rozwój.

 

  • W szkole organizowane są różne inicjatywy edukacyjne skierowane do personelu, rodziców i uczniów. Szkolenia i warsztaty dotyczą sposobów tworzenia bezpiecznego środowiska, ochrony przed krzywdzeniem i przeciwdziałania różnym formom przemocy.

 

  • Niedopuszczalne jest stosowanie jakiejkolwiek formy przemocy (fizycznej, psychicznej czy seksualnej) przez pracowników szkoły, uczniów czy innych członków społeczności szkolnej. 

 

  • Każdy sygnał świadczący o tym, że uczeń może doświadczać przemocy ze strony osoby dorosłej lub innego ucznia w szkole lub poza nią, jest zawsze bardzo poważnie traktowany przez personel szkoły. Każda sytuacja jest odpowiednio badana, a podejmowane działania mają na celu jak najszybsze przerwanie krzywdzenia i udzielenie wsparcia osobie, która go doświadcza. Personel szkoły podejmuje działania według zasad określonych w pełnej wersji Standardów Ochrony Małoletnich. 

 

  • Kiedy dzieje się coś niepokojącego, szczególnie wtedy, gdy uczniowie są krzywdzeni przez innych lub są świadkami krzywdy innej osoby, niezwłocznie powinni o sytuacji poinformować personel szkoły.

 

  • Szczególnie ważną częścią standardów są zasady bezpiecznych relacji między dorosłymi                  a dziećmi oraz między uczniami. Mają one służyć tworzeniu bezpiecznego i przyjaznego środowiska w szkole. Personel będzie zawsze reagował na przekraczanie i nierespektowanie przyjętych zasad.

 

  • Podstawową zasadą jest równe traktowanie wszystkich uczniów. Godność każdej osoby jest w naszej szkole szanowana. Jednocześnie uwzględnia się wyjątkowość i indywidualność każdego ucznia, co wymaga dostosowania metod i podejścia uwzględniającego jego potrzeby i sytuację życiową. 

 

  • Personel szkoły reaguje na niewłaściwe zachowania ucznia wobec samego siebie, rówieśników lub dorosłych, upominając go i stosując przyjęte w szkole środki dyscyplinujące. Jest to przejaw troski osób dorosłych o bezpieczeństwo i prawidłowy rozwój dzieci. 

 

  • Troska o bezpieczeństwo i dobre relacje dotyczy również Internetu i komunikacji drogą elektroniczną. Szkoła dba o to, by dostęp do Internetu w placówce był bezpieczny, wprowadza rozwiązania ograniczające możliwość dostępu do treści szkodliwych. Ponadto personel szkoły reaguje na niebezpieczne, szkodliwe i krzywdzące sytuacje dziejące się                     w przestrzeni internetowej. Uczeń zawsze może poprosić o pomoc, gdy on sam lub ktoś inny doświadcza krzywdzenia w sieci. 

 

  • Personel szkoły dba o ochronę wizerunku uczniów. Rodzice na początku roku szkolnego decydują, czy wyrażają zgodę na publikację zdjęć i filmów prezentujących wizerunek ich dzieci. Podczas różnych wydarzeń związanych z życiem szkoły są robione zdjęcia                                 i nagrywane filmy, które mogą później być wykorzystane w mediach społecznościowych. Mogą być na nich obecni tylko ci uczniowie, których rodzice wyrazili na to zgodę. Każdy uczeń w momencie wykonywania zdjęć lub nagrań ma prawo powiedzieć, że nie chce, by jego wizerunek w materiałach z tego konkretnego wydarzenia był publikowany. Personel szkoły szanuje decyzję dziecka. Powyższa zasada nie dotyczy sytuacji, kiedy wizerunek osoby stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz lub impreza publiczna. 

 

  • Uczniowie powinni szanować prawo do prywatności innych uczniów oraz dorosłych, dlatego nie mogą publikować w przestrzeni internetowej i w swoich mediach społecznościowych wizerunku innych osób bez jej wiedzy i zgody.

 

Standardy Ochrony Małoletnich w Katolickiej Szkole Podstawowej Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich im. Gen. Władysława Andersa w Wierzbiu zwane dalej Standardami zostały opracowane w związku z obowiązkiem nałożonym ustawą z dnia 13 maja 2016 r.                                           o przeciwdziałaniu zagrożeniem przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.

 

  1. Zasady bezpiecznych relacji personelu szkoły z uczniami

 

W Standardach Ochrony Małoletnich znajduje się szczegółowy kodeks zachowań, który powinien być respektowany przez wszystkich pracowników szkoły. Poniżej zamieszczamy streszczenie najważniejszych zasad obowiązujących osoby dorosłe pracujące w szkole: 

 

  • Personel szkoły podejmuje działania dla dobra uczniów i w ich najlepszym interesie. 

 

  • Każdy uczeń jest traktowany z szacunkiem, uwzględnia się jego godność, prawo do prywatności, a także indywidualne potrzeby, zdolności i sytuację życiową.

 

  • Indywidualne podejście nie może oznaczać niesprawiedliwego faworyzowania wybranego ucznia.

 

  • Personel dba o tworzenie odpowiednich relacji z uczniami, właściwych dla osób dorosłych, opartych na szacunku, zaufaniu i respektowaniu odpowiednich granic w komunikacji                                      i kontakcie fizycznym. 

 

  • Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie.

 

  • Niedopuszczalne jest nawiązywanie z uczniami jakichkolwiek relacji o charakterze seksualnym czy romantycznym.

 

  • Niedopuszczalne jest utrwalanie wizerunku uczniów dla celów prywatnych.

 

  • Każdy kontakt z uczniami jest jawny i wynika z realizacji zadań i działań prowadzonych na rzecz szkoły. Personel szkoły nie może utrzymywać relacji prywatnych z uczniami (poza sytuacjami, gdy kontakty poza szkołą wynikają z innych przyczyn – np. pracownik jest członkiem rodziny bądź znajomym rodziny ucznia).

 

W sytuacji, gdy dorośli nie stosują się do przyjętych zasad, świadek takiego zachowania może zgłosić sprawę do osoby przyjmującej zgłoszenia, innego pracownika szkoły, którego darzy zaufaniem, lub bezpośrednio do dyrektora placówki. 

 

  1. Zasady bezpiecznych relacji między uczniami

 

  • Podstawową zasadą relacji między małoletnimi jest działanie z szacunkiem, uwzględniające godność i potrzeby małoletnich.
  • Standardem jest tworzenie atmosfery życia szkolnego, które promuje tolerancję i poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie.
  • Uczniowie angażowani są w działania, w których mają możliwość aktywnego uczestniczenia, podejmowania współdziałania i rozwijania podejścia zespołowego, w tym kształtującego pozytywne relacje z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  • Niedozwolone jest w szczególności:
  1. stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek ucznia, w jakiejkolwiek formie,
  2. używanie wulgarnego, obraźliwego języka,
  3. upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych uczniów,
  4. zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym,
  5. stosowanie zastraszania i gróźb,
  6. utrwalanie wizerunku innych uczniów poprzez nagrywanie (również fonii) i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić,
  7. udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich w swoim otoczeniu.
  1. Osoby i miejsca, gdzie można uzyskać pomoc

 

  • W sytuacji gdy:
  • doświadczasz przemocy ze strony osoby dorosłej lub innego dziecka w szkole lub poza nią,
  • jesteś świadkiem krzywdzenia innej osoby,
  • dzieje się coś niepokojącego,
  • przeżywasz trudne chwile, nie zostawaj z tym sam/sama. Możesz znaleźć wsparcie.
    Blisko Ciebie są osoby, które będą umiały Ci pomóc. 

 

  • Osoby, do których zawsze możesz się zwrócić w szkole o pomoc: 
  • dyrektor szkoły;
  • psycholog szkolny;
  • pedagog szkolny; 
  • pedagog specjalny,
  • wychowawca;
  • każdy nauczyciel i pracownik szkoły, którego darzysz zaufaniem.

 

  • Możesz też szukać wsparcia poza szkołą. Warto znać telefony zaufania i miejsca, w których możesz uzyskać fachową pomoc: 
  • 800-12-12-12 – całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka;
  • 116-111 – całodobowy telefon zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę;
  • 112 – numer alarmowy w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia.