STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
W KATOLICKIEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ
STOWARZYSZENIA
PRZYJACIÓŁ SZKÓŁ KATOLICKICH
IM. GEN. WŁADYSŁAWA ANDERSA
W WIERZBIU
- Najważniejsze elementy Standardów Ochrony Małoletnich
Tworzenie bezpiecznego środowiska dla uczniów oraz dbanie o ich integralny rozwój jest priorytetem Szkół Katolickich. Niniejszy dokument ukazuje, w jaki sposób należy budować system profilaktyki w placówkach edukacyjnych prowadzonych przez Kościół w Polsce, aby chronić dzieci i młodzież przed każdą formą przemocy, bowiem każda pozostawia głębokie zranienia.
- Standardy Ochrony Małoletnich to zasady, które mają przyczyniać się do tworzenia bezpiecznego środowiska w taki sposób, by każdy uczeń mógł się czuć w szkole dobrze, był w niej akceptowany i szanowany. Standardy określają również sposób reagowania na krzywdę lub niestosowne zachowanie w szkole lub poza nią, a także wyznaczają sposób postępowania z osobą krzywdzoną i sprawcą.
Standard 1 – Szkoła opracowała, przyjęła i wdrożyła do realizacji Standardy Ochrony Małoletnich, które określają:
- zasady bezpiecznej rekrutacji personelu,
- procedury reagowania na krzywdzenie,
- procedury i osoby odpowiedzialne za przyjęcie zgłoszenia, dokumentowanie i dalsze działania pomocowe,
- zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia,
- zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni, w tym zachowania niedozwolone,
- zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone,
- zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu,
- procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w Internecie, w tym ochrony wizerunku i danych osobowych,
- zasady upowszechniania i ewaluacji Standardów.
Standard 2 – Szkoła stosuje zasady bezpiecznej rekrutacji personelu, regularnie szkoli personel
ze Standardów.
Standard 3 – Szkoła wdrożyła i stosuje procedury interwencyjne, które znane są i udostępnione całemu personelowi. Każdy pracownik wie komu należy zgłosić informację o krzywdzeniu małoletniego i kto jest odpowiedzialny za działania interwencyjne. Każdemu pracownikowi szkoły udostępnione są dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie i interwencję w przypadku krzywdzenia małoletnich.
- Każda osoba w naszej społeczności szkolnej jest odpowiedzialna za tworzenie bezpiecznego środowiska: personel (nauczyciele i inni pracownicy szkoły), uczniowie i ich rodzice. Wszyscy razem starają się współpracować w trosce o dobro wspólne.
- W szkole wyznaczone są osoby, które mają szczególną odpowiedzialność w zakresie ochrony uczniów przed krzywdzeniem:
- osoby odpowiedzialne za Standardy Ochrony Małoletnich – Magdalena Rybicka, Olga Malinkiewicz – Bryndza,
- osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń – Magdalena Rybicka, Olga Malinkiewicz – Bryndza,
- osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo w Internecie – Magdalena Siekiera,
- osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji – Magdalena Rybicka, Olga Malinkiewicz – Bryndza,
- osoba koordynująca udzielanie wsparcia – Magdalena Rybicka,
Olga Malinkiewicz – Bryndza.
- Wszystkie działania podejmowane są w trosce o uczniów, mają zapewniać im poczucie bezpieczeństwa oraz wspomagać ich rozwój.
- W szkole organizowane są różne inicjatywy edukacyjne skierowane do personelu, rodziców i uczniów. Szkolenia i warsztaty dotyczą sposobów tworzenia bezpiecznego środowiska, ochrony przed krzywdzeniem i przeciwdziałania różnym formom przemocy.
- Niedopuszczalne jest stosowanie jakiejkolwiek formy przemocy (fizycznej, psychicznej czy seksualnej) przez pracowników szkoły, uczniów czy innych członków społeczności szkolnej.
- Każdy sygnał świadczący o tym, że uczeń może doświadczać przemocy ze strony osoby dorosłej lub innego ucznia w szkole lub poza nią, jest zawsze bardzo poważnie traktowany przez personel szkoły. Każda sytuacja jest odpowiednio badana, a podejmowane działania mają na celu jak najszybsze przerwanie krzywdzenia i udzielenie wsparcia osobie, która go doświadcza. Personel szkoły podejmuje działania według zasad określonych w pełnej wersji Standardów Ochrony Małoletnich.
- Kiedy dzieje się coś niepokojącego, szczególnie wtedy, gdy uczniowie są krzywdzeni przez innych lub są świadkami krzywdy innej osoby, niezwłocznie powinni o sytuacji poinformować personel szkoły.
- Szczególnie ważną częścią standardów są zasady bezpiecznych relacji między dorosłymi a dziećmi oraz między uczniami. Mają one służyć tworzeniu bezpiecznego i przyjaznego środowiska w szkole. Personel będzie zawsze reagował na przekraczanie i nierespektowanie przyjętych zasad.
- Podstawową zasadą jest równe traktowanie wszystkich uczniów. Godność każdej osoby jest w naszej szkole szanowana. Jednocześnie uwzględnia się wyjątkowość i indywidualność każdego ucznia, co wymaga dostosowania metod i podejścia uwzględniającego jego potrzeby i sytuację życiową.
- Personel szkoły reaguje na niewłaściwe zachowania ucznia wobec samego siebie, rówieśników lub dorosłych, upominając go i stosując przyjęte w szkole środki dyscyplinujące. Jest to przejaw troski osób dorosłych o bezpieczeństwo i prawidłowy rozwój dzieci.
- Troska o bezpieczeństwo i dobre relacje dotyczy również Internetu i komunikacji drogą elektroniczną. Szkoła dba o to, by dostęp do Internetu w placówce był bezpieczny, wprowadza rozwiązania ograniczające możliwość dostępu do treści szkodliwych. Ponadto personel szkoły reaguje na niebezpieczne, szkodliwe i krzywdzące sytuacje dziejące się w przestrzeni internetowej. Uczeń zawsze może poprosić o pomoc, gdy on sam lub ktoś inny doświadcza krzywdzenia w sieci.
- Personel szkoły dba o ochronę wizerunku uczniów. Rodzice na początku roku szkolnego decydują, czy wyrażają zgodę na publikację zdjęć i filmów prezentujących wizerunek ich dzieci. Podczas różnych wydarzeń związanych z życiem szkoły są robione zdjęcia i nagrywane filmy, które mogą później być wykorzystane w mediach społecznościowych. Mogą być na nich obecni tylko ci uczniowie, których rodzice wyrazili na to zgodę. Każdy uczeń w momencie wykonywania zdjęć lub nagrań ma prawo powiedzieć, że nie chce, by jego wizerunek w materiałach z tego konkretnego wydarzenia był publikowany. Personel szkoły szanuje decyzję dziecka. Powyższa zasada nie dotyczy sytuacji, kiedy wizerunek osoby stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz lub impreza publiczna.
- Uczniowie powinni szanować prawo do prywatności innych uczniów oraz dorosłych, dlatego nie mogą publikować w przestrzeni internetowej i w swoich mediach społecznościowych wizerunku innych osób bez jej wiedzy i zgody.
Standardy Ochrony Małoletnich w Katolickiej Szkole Podstawowej Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich im. Gen. Władysława Andersa w Wierzbiu zwane dalej Standardami zostały opracowane w związku z obowiązkiem nałożonym ustawą z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniem przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
- Zasady bezpiecznych relacji personelu szkoły z uczniami
W Standardach Ochrony Małoletnich znajduje się szczegółowy kodeks zachowań, który powinien być respektowany przez wszystkich pracowników szkoły. Poniżej zamieszczamy streszczenie najważniejszych zasad obowiązujących osoby dorosłe pracujące w szkole:
- Personel szkoły podejmuje działania dla dobra uczniów i w ich najlepszym interesie.
- Każdy uczeń jest traktowany z szacunkiem, uwzględnia się jego godność, prawo do prywatności, a także indywidualne potrzeby, zdolności i sytuację życiową.
- Indywidualne podejście nie może oznaczać niesprawiedliwego faworyzowania wybranego ucznia.
- Personel dba o tworzenie odpowiednich relacji z uczniami, właściwych dla osób dorosłych, opartych na szacunku, zaufaniu i respektowaniu odpowiednich granic w komunikacji i kontakcie fizycznym.
- Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie.
- Niedopuszczalne jest nawiązywanie z uczniami jakichkolwiek relacji o charakterze seksualnym czy romantycznym.
- Niedopuszczalne jest utrwalanie wizerunku uczniów dla celów prywatnych.
- Każdy kontakt z uczniami jest jawny i wynika z realizacji zadań i działań prowadzonych na rzecz szkoły. Personel szkoły nie może utrzymywać relacji prywatnych z uczniami (poza sytuacjami, gdy kontakty poza szkołą wynikają z innych przyczyn – np. pracownik jest członkiem rodziny bądź znajomym rodziny ucznia).
W sytuacji, gdy dorośli nie stosują się do przyjętych zasad, świadek takiego zachowania może zgłosić sprawę do osoby przyjmującej zgłoszenia, innego pracownika szkoły, którego darzy zaufaniem, lub bezpośrednio do dyrektora placówki.
- Zasady bezpiecznych relacji między uczniami
- Podstawową zasadą relacji między małoletnimi jest działanie z szacunkiem, uwzględniające godność i potrzeby małoletnich.
- Standardem jest tworzenie atmosfery życia szkolnego, które promuje tolerancję i poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie.
- Uczniowie angażowani są w działania, w których mają możliwość aktywnego uczestniczenia, podejmowania współdziałania i rozwijania podejścia zespołowego, w tym kształtującego pozytywne relacje z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Niedozwolone jest w szczególności:
- stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek ucznia, w jakiejkolwiek formie,
- używanie wulgarnego, obraźliwego języka,
- upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych uczniów,
- zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym,
- stosowanie zastraszania i gróźb,
- utrwalanie wizerunku innych uczniów poprzez nagrywanie (również fonii) i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić,
- udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich w swoim otoczeniu.
- Osoby i miejsca, gdzie można uzyskać pomoc
- W sytuacji gdy:
- doświadczasz przemocy ze strony osoby dorosłej lub innego dziecka w szkole lub poza nią,
- jesteś świadkiem krzywdzenia innej osoby,
- dzieje się coś niepokojącego,
- przeżywasz trudne chwile, nie zostawaj z tym sam/sama. Możesz znaleźć wsparcie.
Blisko Ciebie są osoby, które będą umiały Ci pomóc.
- Osoby, do których zawsze możesz się zwrócić w szkole o pomoc:
- dyrektor szkoły;
- psycholog szkolny;
- pedagog szkolny;
- pedagog specjalny,
- wychowawca;
- każdy nauczyciel i pracownik szkoły, którego darzysz zaufaniem.
- Możesz też szukać wsparcia poza szkołą. Warto znać telefony zaufania i miejsca, w których możesz uzyskać fachową pomoc:
- 800-12-12-12 – całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka;
- 116-111 – całodobowy telefon zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę;
- 112 – numer alarmowy w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia.